Mannen falen opzichtiger


basketbal

Dat mannen meer risico’s nemen dan vrouwen, is al uit meerdere studies gebleken. De grote vraag is waarom. Als een risico meer voordeel oplevert, waarom doen beide sekses het dan niet? Hebben mannen misschien meer baat bij een hoger risico? Waarom is dat dan? De antwoorden op die vragen kunnen misschien verklaren waarom mannen nog altijd meer verdienen dan vrouwen in vergelijkbare banen.

Gedragseconomen van de Johannes Kepler Universität Linz (Oostenrijk) hebben dat op een opmerkelijke manier onderzocht. Omdat het heel moeilijk is om risicogedrag op de werkvloer waar te nemen, keken ze naar professioneel basketbal in de Verenigde Staten. Daar is zowel een mannelijke als vrouwelijke professionele competitie.

Meer specifiek onderzochten ze de verdeling tussen worpen die twee of drie punten opleveren. Een driepunter is riskanter, want wordt van grotere afstand genomen, maar levert natuurlijk in één worp wel meer op. Vooral aan het einde van een kwart, als jouw team één of twee punten achterstaat, lijkt het logisch om een dergelijke worp te proberen.

Mannen doen dat inderdaad, de kans dat ze in een dergelijk situatie een driepunter proberen, stijgt met 7 procent. Bij vrouwen daalt de kans dat ze een driepunter proberen vlak voor tijd juist met 9,5 procent. Mannen willen graag de overwinning forceren, kun je zeggen; vrouwen proberen verlies te vermijden.

De grote vraag is: welke strategie werkt beter? Sommige mannen scoren inderdaad een driepunter en winnen daardoor het kwart of zelfs de wedstrijd. Maar gemiddeld gaan veel van deze worpen naast. De vrouwen die alleen tweepunters proberen, hebben echter niet genoeg tijd om de achterstand in één minuut goed te maken. Beide strategieën zijn even slecht. Het spel van de mannen is echter spectaculairder en daarom leuker om naar te kijken.

Volgens de onderzoekers zullen mannen en vrouwen bij bijvoorbeeld beleggingsbeslissingen vergelijkbare verschillen vertonen. Ook hier is het eindresultaat gemiddeld hetzelfde, maar halen mannen vaker de financiële pagina’s met opzichtige missers – of die ene briljante zet.

Het onderzoek is gepubliceerd in Ideas.