Linkse consument klaagt meer


klagen

Wat mensen stemmen, vertaalt zich ook in hoe ze zich in het maatschappelijk verkeer gedragen. Het beste zie je dat als ze klachten hebben over dienstverlening van bedrijven. Linkse mensen klagen meer en zijn na afloop minder tevreden over hoe ze zijn geholpen. Dat zeggen onderzoekers van de University of Sydney Business School in Australiƫ. Ze deden onderzoek naar Amerikaanse consumenten.

Conservatieve stemmers – in Nederland te vinden bij partijen als CDA en VVD – zijn veel meer berustend. Ze geloven in ‘het systeem‘ en zullen niet zo snel hun stem verheffen als ze ontevreden zijn over een product of dienst. Linkse stemmers – SP en GroenLinks – blijven langer doorgaan met hun pogingen om recht te halen. Ze zien het systeem sneller als ondeugdelijk en zichzelf vaker als slachtoffer van grote ondernemingen en hun winstgedrevenheid.

Volgens de onderzoekers klagen we allemaal steeds meer. Dat komt hoofdzakelijk door technologie. Een klacht indienen gaat tegenwoordig vaak online, wat een hoop obstakels wegneemt. Uit eerder onderzoek blijkt dat vooral impulsieve mensen veel klagen, net als mensen die doeltreffendheid belangrijk vinden. Daar komt nu dus de politieke component bij.

Dat links en rechts echt heel andere groepen zijn, was al bekend. Sommige hersenwetenschappers zeggen met een scan van je brein te kunnen vaststellen aan welke kan van het politieke spectrum je sympathie ligt. En het vertaalt zich dus ook in ander klaaggedrag. Dat stelden de wetenschappers vast door tot op gemeentelijk niveau het stemgedrag van mensen te analyseren bij de Amerikaanse verkiezingen van 2012 en die cijfers te leggen naast klachten die in die gemeentes waren ontvangen.

Hoe linkser ergens werd gestemd, hoe meer klachten daar werden gedaan en hoe meer follow-ups er waren op die klachten. Gemiddeld klaagt de linkse stemmer 24 procent meer dan een rechtse. Deze klachten komen ook vaker terecht bij een overheids waakhond of klachtenbureau.