Light maakt niet slank


dreamstime_xs_28807777

Het consumeren van light-varianten van snoep, frisdrank of zoutjes werkt op de lange termijn alleen maar overconsumptie van deze caloriearme producten in de hand. Het draagt niet bij aan de doelstelling om overgewicht bij de bevolking terug te dringen. Dat blijkt uit een studie van onder anderen de Wageningse marketinghoogleraar Joost Pennings in het International Journal of Research in Marketing.

Dat consumenten meer light chips eten zodra ze daarop zijn overgeschakeld was al bekend, maar nu blijkt dat ze een jaar later nog steeds in dat gedrag volharden. Sterker nog, mensen eten dan naast de ‘lichte’ ook weer de vertrouwde variant. Gemiddeld komen zo 13 procent meer calorieën het huishouden in. Lightproducten zijn dan ook geen garantie op slankheid.

Het terugdringen van de welvaartsziekte obesitas is al decennia een zorg van de overheid. De voedingsindustrie speelt graag in op deze ontwikkeling en biedt daarom lichte varianten aan van dikmakers als frisdrank en chips. De gezondheidsclaim dat er minder calorieën in zitten mag kloppen, maar psychologisch werkt het toch anders. Mensen voelen zich schuldig als ze iets eten waar ze dik van worden en matigen wellicht hun consumptie. Maar als ze overschakelen op light blijken ze er door het kleinere schuldgevoel meteen meer van te eten.

De onderzoekers baseren zich op de gegevens van marktonderzoeker GfK, dat de aankoop van een steekproef aan huishoudens volgt. Daarbij kozen de onderzoekers de huishoudens die net waren overgestapt op light chips. Ze telden de hoeveelheid calorieën die daarmee gepaard gingen. De resultaten zijn ook van toepassing op andere West-Europese landen en de Verenigde Staten.

Pennings vindt daarom dat de overheid voorzichtig moet zijn bij het aanprijzen van lightproducten: ‘Light is niet slecht, maar we moeten ons bewust zijn van het psychologische effect van die claim. Als we willen dat mensen met overgewicht ook daadwerkelijk minder calorieën binnenkrijgen, moeten we ze beter voorlichten.’