Nieuws

Kracht van gele stikkertjes


Hoe kun je consumenten laten denken dat er een aanbieding is? Simpel, gebruik een geel stikkertje als prijskaartje.

Consumenten zijn zo gefixeerd op speciale aanbiedingen, dat ze niet goed kijken naar de prijs die er op het stikkertje staat. Dat ontdekte Tanel Mehine van de universiteit van Tartu in Estland. Hij liet een groep van 172 proefpersonen bier kopen. Eerst kregen alle deelnemers vijf biermerken te zien met daarbij de echte prijs. Ze kregen even de tijd om die prijs te lezen, daarna werden de flesjes weggehaald.

Een speciale aanbieding.

In het tweede deel van het experiment kregen de proefpersonen de flesjes opnieuw voor hun neus, alleen waren sommige flesjes nu voorzien van een opvallend rond geel stikkertje met daarop de prijs. Weer werden de flesjes weggehaald.

Enige tijd daarna moesten de proefpersonen een vragenlijst invullen. De opdracht is om de vijf bieren op volgorde te zetten, van goedkoop naar duur. Bijna alle proefpersonen schatten de bieren met de gele stikkertjes in als de goedkoopste. sterker nog, ze zijn overtuigd dat de bieren ten opzichte van de eerste keer dat ze de bieren hebben gezien zijn gedaald in prijs.

Conclusie? Een geel stikkertje geeft ons alleen maar de indruk dat er een aanbieding is. Oppassen dus, in de supermarkt.