Nieuws

Kledingmerken liegen met labels


Wat consumenten instinctief al jaren weten, is door de wetenschap bevestigd. Kledingmaten zijn een grote puinhoop.

‘Welke maat heeft u?’ Veel mensen vrezen de standaardvraag van kledingverkopers. Was het nou 34 of 52? Of ben ik gewoon medium? Alle drie de antwoorden zijn juist. Een gemiddelde consument heeft een spijkerbroek van 34 inch rond het middel, wat ongeveer een confectiemaat 52 is.

Een man die een Duitse broek vindt (een Hugo Boss bijvoorbeeld) zal echter ontdekken dat hij daar ineens een maat 86 heeft, of 104, dat ligt aan het systeem. Dat komt omdat er nooit een standaard eenheid voor kledingmaten is afgesproken in Europa.byrne

Maar zelfs binnen de maatsystemen is het een rotzooitje. Onderzoekers van een Noorse en Zweedse universiteit gingen honderden kledingwinkels af om broeken en truien na te meten. De resultaten zijn onthutsend. De broek die bij de ene winkel extra large heet, is bij de andere medium. Bij sommige kledingstukken waren de grotere maten kleiner dan de kleinere maten.

De grootste verschillen werden gevonden bij kleding voor jonge vrouwen. Vrijwel geen enkel kledingstuk was de maat die op het label stond. Bij mannenkleding waren de verschillen het kleinste, maar nog altijd behoorlijk.

De verschillen worden waarschijnlijk veroorzaakt door de fabrikanten. Die zitten vaak in Aziatische landen, waar de grote Europese maten weinig zeggen. Labels worden nogal eens verward. Gelukkig werkt de Europese Unie aan een maateenheid voor kleding, net als enige jaren terug voor BH’s is gebeurd.