Nieuws

Kijk verstandig (of eet een appel)


Kinderen met obesitas die veel tv kijken, kunnen nu een schuldige aanwijzen: de reclamemakers voor ongezond voedsel.

In Amerika is net het eerste onderzoek afgerond waarbij er onderscheid wordt gemaakt in de soort programma’s en de verschillende kanalen die kinderen kijken en de bijbehorende kans op het ontwikkelen van obesitas. Amerikaanse wetenschappers van de UCLA School of Public Health lieten ruim 3500 kinderen in de gaten houden.

F001/2469

Kinderen in allerlei leeftijden, van baby’s tot twaalfjarigen werden met een dagboek door hun ouders gevolgd. Ouders moesten opschrijven of kinderen keken naar educatieve programma’s op tv, of een spelshow dat door veel reclame voor junkfood werd onderbroken. Ook werd de hoeveelheid beweging, de afkomst, de leeftijd, de hoeveelheid slaap per nacht en het onderwijsniveau van het kind geanalyseerd. Ook de Body Mass Index van de moeder van het kind werd hierbij betrokken.

Het kijken van commerciële programma’s of zenders zorgt voor een hogere BMI, waarbij het kijkgedrag vooral verschil uitmaakt voor kinderen onder de zeven jaar. Het kijken van zenders zonder reclame geeft geen verband met het ontwikkelen van obesitas.

Kinderen verbieden om naar (veel) commerciële televisie te kijken zou volgens de onderzoekers kunnen helpen om obesitas te voorkomen. Veel van de reclames gericht op kinderen heeft te maken met eten en drinken. Kinderen in de VS hebben op hun vijfde levensjaar 4000 reclames voor eten of drinken per jaar gezien. Vooral rond kinderprogramma’s en tekenfilms krijgen de kinderen reclame voor ongezond voedsel voorgeschoteld.

DVD’s met leerzame programma’s kunnen door ouders worden gebruikt om te zorgen dat kinderen niet of minder aan deze reclames worden blootgesteld.

Foto: Science Photo