Kerstbuik is een mythe


dreamstime_xs_28807777

Het Kerstdiner is voorbij. Het lijkt wel alsof je romp uit elkaar kan spatten, zo vol zit je. Dat wordt weer flink trainen in het nieuwe jaar om al dat vet er weer vanaf te krijgen.

Zo lijkt het althans.

Mensen zijn opmerkelijk stabiel in hun gewicht, laten meerdere wetenschappelijke onderzoek zien. Het overgrote deel fluctueert per jaar maar een halve kilo rond een vast gewicht. Als je althans steeds op hetzelfde moment meet, want gedurende de dag kan je gewicht wel twee kilo meer of minder zijn.

Ook tijdens Kerstmis zal het aankomen wel meevallen. Een Zweedse studie toont aan dat mensen na de feestdagen 0,4 kilo zwaarder zijn dan daarvoor. Maar dat is er daarna weer vrij snel af, als het lichaam terug gaat naar het basisgewicht. Aankomen heeft te maken met het langdurig volhouden van verkeerde voedingsgewoontes, niet met een incidentele schranspartij.

Voor wie nu nog niet gerustgesteld is, een paar tips. Eet tijdens een diner niet te veel brood. De overdosis koolhydraten is energie die je die avond niet kwijt gaat raken. Neem liever meer salade. Eet als snack liever noten dan chips. Ze bevatten minder calorie├źn en er zitten stoffen in die goed voor je zijn.

Uiteraard is het verstandig om vette worsten, koekjes en andere dikmakers te vermijden en in plaats daarvan bijvoorbeeld kalkoen te eten. Alcohol kan dan bij het Kerstdiner horen, minder drinken betekent ook minder aankomen.