Nieuws

Jonge mannen eerder in slaap achter het stuur


Oudere mannen presteren beter dan hun jongere rivalen als het gaat om wakker te blijven achter het stuur na een korte nacht.

Onderzoekers van het Monash University Accident Research Centre in de Verenigde Staten ontdekten in Europese statistieken dat in slaap vallen achter het stuur leidt tot ergere ongevallen dan rijden onder invloed. Bij dronken chauffeurs is de reactietijd vertraagd, bij slapende chauffeurs is er soms helemaal geen reactietijd, tot het te laat is. Uit de statistieken blijkt dat de groep mensen die in slaap valt achter voor een groot deel bestaat uit jonge mannen.

Moe rijden is levensgevaarlijk.

Er zitten twee belangrijke pieken in het in slaap vallen achter het stuur, bleek uit de statistieken. Eentje is in de vroege uren van de ochtend tussen 2 en 4 uur. Dan gebeuren er veel ernstige ongelukken Het andere, veel minder dramatische hoogtepunt, vindt plaats na de lunch, als mensen hun eten aan het verteren zijn.

Op basis van de statistieken is geëxperimenteerd met twintig jonge mannelijke bestuurders (met een gemiddelde leeftijd van 23 jaar) en 19 oudere mannelijke bestuurders (met een gemiddelde leeftijd van 67 jaar). De deelnemers werd gevraagd om slechts vijf uur te slapen voor het experiment. Daarna werd hun rijgedrag onderzocht in een rijsimulator.

Midden in de nacht, tussen 2 en 4 uur werden de heren achter het stuur gezet met de opdracht op één enkele rijstrook van een stille snelweg te rijden op één en dezelfde snelheid. Daarbij begonnen de jonge mannen na verloop van tijd veel meer fouten te maken en weg te knikkebollen dan de oudere mannen. Zo kwamen de jongere kerels veel vaker in andere banen of de vluchtstrook terecht.

De hersenactiviteit van de mannen werd gemeten en ze werden om de paar minuten gevraagd of ze slaperig waren. Opvallend is dat de mannen zich vaak niet bewust waren van hoe moe ze al waren. Ze beweerden nog erg wakker te zijn terwijl hun hersens al in slaap aan het vallen waren.

Tip van de onderzoekers: als je het raam open moet zetten, of de radio op 10 moet laten blèren, dan moet je onmiddellijk aan de kant gaan met de auto. Je bent te moe om te rijden.

Follow Faqtman on Twitter