Nieuws

Joepie, weer een herhaling


Waarom ze tv-programma’s tot in den treuren herhalen? Omdat we ervan houden! Herhalingen maken mensen blij. Daarom gaan sommige mensen ieder jaar op vakantie naar dezelfde camping, hebben ze een lievelingsrestaurant en lezen ze boeken tot ze uit elkaar vallen.

Friends, hoe vaak is die serie al niet herhaald?

Marketingprofessor Cristel Russel ontdekte in haar onderzoek, dat augustus gepubliceerd wordt in het Journal of Consumer Research, waarom we zo genieten van her-consumptie. Ze vroeg mensen in Nieuw Zeeland en Amerika waarom ze dingen opnieuw deden en de antwoorden waren overal ongeveer hetzelfde: mensen vinden het fijn dat ze van tevoren weten wat er gaat gebeuren en ontdekken steeds nieuwe details. Het is bevredigend.

Het her-consumeren mag mensen dan wel blij maken, het gebeurt niet altijd met een vrolijke reden. Russel legt uit dat de drang om dingen opnieuw te beleven verder gaat dan nostalgie: “De drijfveren zijn altijd complex en genuanceerd en soms zelfs diepgeworteld en schrijnend.”

Met haar onderzoek hoopt Russel bedrijven te kunnen helpen: “Als we ontdekken waarom mensen her-consumeren, kunnen we bedrijven meer inzicht geven in consumentengedrag en hen helpen producten te creeren die ervoor zorgen dat klanten opnieuw komen.” Die bedrijven kunnen televisie-productiemaatschappijen zijn maar ook toeristische trekpleisters, restaurants en supermarkten.

Follow Faqtman on Twitter