Nieuws

In je slaap van angst af komen


Mensen kunnen bang worden voor van alles en nog wat: clowns, vlinders, geuren of plekken. De beste manier om ze van dit soort onredelijke angsten af te brengen, is confrontatie-therapie. Je brengt een vlinder in de kamer waar iemand met vlinder fobie zit. De angst slijt langzaam als de angstige persoon ziet dat de vlinder niemand kwaad doet.

Deze therapie is effectief, maar erg stressvol. Het kan ook aangenamer, is ontdekt door een team van Northwestern University in de VS. Ze gaven een groep proefpersonen eerst een fobie voor een geur, door ze steeds een elektrische schok te geven nadat de geur was verspreid. Inderdaad reageerden de proefpersonen na verloop van tijd angstig op het luchtje.

Daarna werd de helft van de groep de geur toegediend tijdens het slapen. Ze begonnen in hun slaap te zweten en een scan van hun hersens toonde een angstreactie. Die begon na een paar nachten echter steeds minder sterk te worden, tot hij bijna was verdwenen.

De andere helft kreeg de geur steeds weer te ruiken terwijl ze naar een natuurfilm aan het kijken waren. Deze groep bleef dezelfde sterke angstreactie vertonen.

Dat bewijst dat je angst tijdens iemands slaap kunt laten afnemen. Blijkbaar zijn onze hersens dan ontvankelijker voor prikkels dan tijdens de dag. Angsttherapie kan dus het beste ‘s nachts plaatsvinden. Blijft echter het probleem hoe je een slapende persoon van een angst voor clowns afhelpt. Die kun je immers niet ruiken.

Het onderzoek staat in Nature Neuroscience.