Nieuws

Impulskopers hebben grote ogen


Slimme verkopers doen er goed aan op de ogen van consumenten te letten. Je kunt daaraan nauwkeurig zien wie gaat kopen. Bij alle mensen die een mooi product zien, verwijden de pupillen, maar bij impulskopers staan de ogen al wijd open als ze de winkel binnen lopen. Ze lopen letterlijk met grote ogen rond.

Psychologen van de universiteit van Wenen (Oostenrijk) lieten proefpersonen verschillende winkelsituaties zien, van chique warenhuis tot supermarkt. Daarbij werd steeds gelet op hoe de ogen van de proefpersonen reageerden.

Bij de meeste proefpersonen werden de pupillen alleen groot als ze een product zagen waarvoor ze een grote voorkeur hadden. Een parfum uit het warenhuis bijvoorbeeld. Maar sommige mensen lijken overal grote ogen van te krijgen, zelfs de supermarkt. Zij hadden van tevoren via een test ook al aangegeven gevoelig te zijn voor impulsaankopen.

Deze mensen kregen ook grotere ogen dan de rest. Ze moeten dus voor verkopers (of een computer) makkelijker te herkennen zijn. Door op deze consumenten te concentreren, kan een winkel de omzet verhogen. Zelfs in de supermarkt worden deze mensen hebberig, zo blijkt uit het onderzoek, gepubliceerd in PlosOne.