Nieuws

IJsbrekers op kernenergie


De Noordoostelijke Doorvaart is een ontzettend nuttige route voor de scheepvaart. Door langs de noordkust van Rusland te varen, doen schepen veel minder lang over een reis van Europa naar Azië.

Lange tijd hield Rusland de kortere route voor zichzelf vanwege het strategische voordeel. Inmiddels hebben de Russen echter bedacht dat ze toch graag een graantje meepikken van de internationale scheepvaart. Vorig jaar mochten twee Duitse schepen voor het eerst gebruik maken van de route (Faqt schreef daar toen over).

Via de Noordoostelijke zeeroute varen is ongeveer een kwart sneller dan de route langs het Suezkanaal. Dat scheelt op een reis van Nederland naar Zuid-Korea zo’n tien dagen.

Russische atoomijsbreker Jamal.

Russische atoomijsbreker Jamal.

Maar het probleem met de Noordoostpassage is dat hij binnen de poolcirkel ligt. Sommige delen zijn het grootste deel van het jaar dichtgevroren. Alleen met zware ijsbrekers kan de zeeverbinding opgehouden worden voor verkeer.

De Sovjet-Unie bouwde daarom een vloot van atoomijsbrekers. Aan boord van die schepen drijven kernreactors de schroeven aan. Atoomijsbrekers zijn veel krachtiger dan ijsbrekers op dieselmotoren, wat op de Noordelijke IJszee hard nodig is.

Museumstukken

Het is echter maar de vraag hoe lang Rusland de vloot van zeven atoomijsbrekers nog nodig zal hebben. De Duitse vrachtschepen die vorig jaar de oversteek maakten, hadden al geen ijsbreker meer nodig. Over twintig of dertig jaar ligt er in de zomer überhaupt geen ijs meer op de Noordpool, zegt een Amerikaans sneeuw- en ijscentrum.

Misschien zijn de atoomijsbrekers binnenkort niet meer dan museumstukken die herinneren aan de goede oude Sovjettijd.
De eerste atoomijsbreker is al jaren geleden uit de vaart genomen om te dienen als museumschip. Het is de Lenin, een schip dat in 1957 het eerste nucleaire schip ter wereld was. In 1989 mocht het schip met pensioen, omdat de romp versleten was door de wrijving met het ijs.

Toeristen mogen de ijsbreker nu bezichtigen op Atomflot, de basis voor atoomijsbrekers. De Russische blogger Periskop heeft de foto’s van zijn excursie naar de Lenin online gezet. We zien het interieur van het schip, waarin klassieke Sovjet-chique wordt afgewisseld met zware motoren en jaren vijftig-apparatuur:

Alle foto’s: http://periskop.livejournal.com/645862.html (vertaling).

Follow Faqtman on Twitter