Nieuws

Hoera, Blue Monday bestaat niet


Het kan je bijna niet ontgaan: het is vandaag Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Tv- en radiostations hebben allemaal acties om je op te vrolijken, maar dat is nergens voor nodig: Blue Monday bestaat namelijk niet. Het is bedacht door het PR-bureau van een reisorganisatie.

In 2005 werd het concept ‘Blue Monday’ gelanceerd. Het Britse reisbureau Sky Travel wilde meer reizen verkopen dus huurde een PR-bureau in voor een campagne. Dat bureau bedacht een formule waaruit zou blijken dat de derde maandag van januari de meest depressieve dag van het jaar is. De goede voornemens zijn veelal mislukt, het is donker en koud buiten, het geld is op omdat we te veel hebben uitgegeven tijdens de Kerst en het salaris er nog niet is en de zomervakantie nog heel ver weg is.

Allemaal goede redenen om wat minder blij te zijn en te verlangen naar een heerlijke vakantie, maar volgens de Britse krant The Guardian had het PR-bureau nog een wetenschapper nodig om het hele verhaal wat aannemelijker te maken. De Britse psycholoog Cliff Arnall, toen werkzaam aan de universiteit van Cardiff, zou betaald hebben gekregen om zijn naam aan Blue Monday te verbinden en zo was iedereen blij.

Helaas voor Arnall pakte het voor hem wat minder goed uit dan voor het PR-bureau. Terwijl Blue Monday na tien jaar nog een hype is, kreeg hij het aan de stok met andere wetenschappers.

Je mag vandaag dus op radio en tv horen dat het de meest depressieve dag van het jaar is, maar daar is dus niets van waar. Denk daar maar aan, als vanmiddag de zon schijnt.