Nieuws

Hoe meer likes, hoe minder sterfgevallen


Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat Facebook een uitstekende manier is om ziekenhuizen te vergelijken. Hoe meer ‘likes’ (‘vind ik leuks’) een ziekenhuis krijgt op het sociale medium, hoe minder mensen daar dood gaan.

In het onderzoek, gepubliceerd in het American Journal of Medical Quality, werden veertig ziekenhuizen in groot New York met elkaar vergeleken. Tegenover ieder procentpunt minder sterfgevallen in een maand, stonden 93 meer likes. Schijnbaar voelen patiënten haarfijn aan hoe goed de zorg in een ziekenhuis is.

Uit het onderzoek bleek ook dat ziekenhuizen over het algemeen weinig likes verzamelen. Zelfs het meest populaire ziekenhuis had maar een paar honderd. Een zielige hoeveelheid vergeleken bij de meest populaire winkels en merken. Mensen hebben schijnbaar weinig de behoefte om hun zorginstellingen een pluim te geven. Doen ze dat wel, dan is dat een krachtig teken.

Toen de onderzoekers contact opnamen met de uitdelers van de likes, bleek dat deze mensen hun opgestoken duim vooral bedoelden als ‘ik zou dit ziekenhuis aan mijn vrienden aanraden’. Vanwege het lage aantal sterfgevallen een goed idee.