Hoe maak je een hit: doe iets onverwachts


Beatles

Producers van muziek over de hele wereld zijn er dagelijks mee bezig: hoe maak ik een hit? Duits onderzoek geeft nu het antwoord. Je moet zowel aan verwachtingen voldoen als een onverwachte wending in je nummer verstoppen.

Bij het Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences stopten ze 745 hits van de afgelopen decennia in de computer en lieten daar een lerend algoritme op los. Wat hadden de nummers met elkaar gemeen? De nummers lagen lekker in het gehoor en je kan ze makkelijk meezingen. Ze bevatten vaak de ‘magische’ vier akkoorden (zie video).

Maar elke hit heeft het moment dat de meezinger even de weg kwijt is. De onverwachte wending, de toonhoogte die verandert, een tempowisseling op de drums, een intermezzo. De Beatles waren er meesters in, net als Queen. Hun hit Bohemian Rhapsody heeft alle bovenstaande elementen.

De wetenschappers lieten proefpersonen naar de hits luisteren terwijl ze onder de hersenscanner lagen. Het waren juist de onverwachte wendingen die de hersens deden oplichten. Het is alsof we dan even wakker worden uit onze easy listening modus en voor het eerst waarnemen dat we naar muziek luisteren. Vooral de nucleus accumbens werd actief tijdens de wendingen. Dat deel van de hersens associƫren wetenschappers met verlangen, motivatie, passie en bevrediging.

De Duitsers zagen onder de scanner ook de nummers die het meest het brein prikkelden met een wisseling. Het waren Ob-La-Di Ob-La-Da van de Beatles, Invisible Touch door Genesis en Hooked on a Feeling van B.J. Thomas. Inderdaad allemaal redelijk oude nummers. Het onderzoek staat in Current Biology.