Hoe je mond je voor de gek houdt

Je hebt geen idee wat je proeft


eten

Wie wel een paar pondje kwijt kan raken, gaat het beste naar de winkel om een set rode borden te kopen. Mensen die van deze kleur vaatwerk eten, stoppen minder in hun mond. Zelfs als ze flink honger hebben. In het vaktijdschrift Flavour is een zeer interessant onderzoek gepubliceerd over de invloed van materiaal op smaak- en eetbeleving. Een van de opmerkelijke uitkomsten: wie soep eet met een plastic lepel, schat de prijs van dat gerecht hoger in dan iemand die met metaal lepelt.

Nog zoiets geks, vlees dat vanaf de punt van een mes wordt gegeten smaakt zouter dan hetzelfde vlees dat wordt gehapt vanaf een vork of een tandenstoker. Volgens de onderzoekers bewijst dit onderzoek met proefpersonen die met verschillend bestek en borden aten dat smaak zeer subjectief is en in hoge mate wordt beïnvloed door omgevingsfactoren.

Zelfs voor het eten in je mond komt, geven de hersens prikkels af wat betreft de smaak die ze verwachten. Dit onderzoek bevestigt eerdere onderzoeken dat chocolademelk als lekkerder wordt ervaren als het uit een oranje mok wordt genuttigd. Uit een ander experiment komt naar voren dat mensen een dronkenachtige sensatie ondervinden nog voor ze bier drinken.

Zelfs labels van producten zijn van invloed. Onderzoekers van Cornell University in de VS togen naar het lokale winkelcentrum met een standje waarin ze yoghurt, koekjes en chips aanboden aan het winkelend publiek. De voedingsmiddelen werden aangeboden in een biologische en een gewone versie. Althans, dat werd aan de proefpersonen verteld. In werkelijkheid ging het slechts om één soort yoghurt, koekjes en chips, namelijk de biologische variant.

Vervolgens werd aan de shoppers gevraagd of ze verschil proefden tussen de gewone etenswaren en de biologische. Nou, dat was er. De biologische voedingsmiddelen werden tot 24 procent minder calorierijk ingeschat. Ze waren volgens de proefpersonen bovendien vezelrijker en voedzamer dan de gewone versies. Mensen gaven aan voor deze producten meer geld te willen betalen. Het meest opmerkelijk was echter dat de proefpersonen in het winkelcentrum de biologische producten als lekkerder betitelden.