De hits van nu zijn ‘wijvennummers’


Ariana Grande

Hoe schrijf je hits? Een onderzoek door de Universiteit van Californië, Irvine (UCI) heeft de gouden formule ontdekt. succesvolle nummers in de hitlijsten worden gekenmerkt door vrolijkheid en opgewektheid en zijn geschikt om op feestjes te draaien. En: vrouwelijke stemmen zitten in de lift. Zelfs als een lied wordt gezongen door een man met een hoge stem als Ed Sheeran.

Opmerkelijk genoeg waren het wiskundigen die deze ontdekking deden. Ze analyseerden meer dan 500.000 nummers die tussen 1985 en 2015 in Groot-Brittannië waren uitgebracht. Basis voor het onderzoek waren niet alleen de plaatsingen van de nummers op de hitlijst, maar ook de muziekdatabase Musicbrainz en het project Acousticbrainz, dat akoestische informatie over liedjes verzamelt. Deze databases omvatten informatie over timbre en tonaliteit van een titel, dansbaarheid en gemoedstoestand.

Zo ontdekten de wetenschappers dat de afgelopen dertig jaar steeds meer trieste liederen zijn uitgebracht, terwijl vrolijke liedjes de platenbazen minder konden behoren. Dit is in lijn met de resultaten van eerder onderzoek door Canadese en Duitse wetenschappers, waaruit bleek dat het aantal zachtaardige meisjes-met-een-gitaar in de Amerikaanse hitlijsten toeneemt. En ja, het zijn vaak meisjes. Vrouwelijke stemmen beleven een opleving in recente jaren.

Maar dat wil nog niet zeggen dat alle meisjes met een gitaar succesvol zijn. Hooggenoteerde liedjes in de hitlijsten zijn juist opgewekter, hebben een luchtig timbre, zijn meer dansbaar en geschikt voor gebruik op een feestje. Vooral poppy nummers en dance doen het de laatste jaren erg goed. Tegelijkertijd is het succes van rocknummers – Waylon iemand? – sinds 2000 gestaag gedaald.

Het is precies die tegenstrijdigheid tussen algemene muzikale trends en de overheersende kenmerken van hits die de auteurs van het onderzoek ertoe brengt te concluderen dat ‘succes moeilijk te definiëren en te generaliseren’ is. Dat schrijven ze in het vaktijdschrift Royal Society Open Science.