Hallo wie spreekt daar? Google kan robot laten bellen


virtuele robot

Een tafeltje reserveren bij je favoriete restaurant? Geen probleem, binnenkort kun je jouw mobieltje vragen om ze even te bellen en af te spreken dat je om acht uur met twee personen aanschuift. Google heeft een virtuele robot gemaakt, Duplex, die als twee druppels water lijkt op een mens en via de telefoon snel vervelende klusjes kan opknappen.

Het nieuwe programma werd gepresenteerd op de Google Developers Conference I / O. Voor het verbaasde publiek pleegde het live een telefoontje naar een restaurant voor een reservering, zonder dat de persoon aan de andere kant herkende dat een machine aan het praten was.

Dat de robot niet door de mand viel, laat zien hoe ver Google is met zijn systemen voor kunstmatige intelligentie. Het maakt sommige waarnemers ook bang. De stem lijkt namelijk echt mensenlijk. Als het gesprek stokt, gebruikt ze strategie├źn zoals onderbrekingen of herhaling. Duplex bouwt zelfs korte eh-pauzes in het gesprek.

Nu is een tafeltje reserveren niet zo moeilijk. De kwaliteit van een robotgesprek hangt volgens Google af van het gespreksonderwerp. Maar zolang het gaat om een tafeltje of een afspraak bij de kapper, kan het systeem al veel. Als het gesprek ineens over een ander onderwerp gaat, raakt het snel in de problemen en kan het niet zo effectief reageren als het eerst lijkt.

De huidige beperkingen van de technologie zullen echter snel verdwijnen als het systeem aanslaat bij het grote publiek. Dat opent natuurlijk de weg voor allerlei misbruik. Het kan zelfs de manier waarop we met elkaar omgaan in de loop van de tijd veranderen. Als je over een paar jaar niet meer echt weet of de stem aan de telefoon van een mens of machine is, zijn we misschien achterdochtiger voor bellers dan we nu zijn. Misschien zullen we onvriendelijk zijn, want machines hebben immers geen gevoel.

Google denkt daar nu al over na. Ze willen met deze demonstratie naar eigen zeggen het publiek informeren, zodat we vast aan robotgesprekken kunnen wennen.