Nieuws

Hacken is het nieuwe kapen


Op 11 september 2001 moesten terroristen nog vliegtuigen kapen. In de toekomst kunnen ze die gewoon hacken.

De piloot van de Boeing 747 zit in de cockpit van zijn toestel boven de Atlantische Oceaan. Het is een rustige vlucht van Amsterdam naar New York. Dan gaat er een waarschuwingslampje branden: ze zitten op ramkoers met een ander toestel. De piloot wijkt uit, maar komt daarmee op dezelfde koers als een toestel dat de omgekeerde route vliegt. Beide toestellen botsen; alle inzittenden komen om.

Zo zou een terroristische aanslag er over een paar jaar uit kunnen zien. Luchtverkeersleidingssystemen rond de wereld worden steeds gevoeliger voor hackers, zo betogen onderzoekers van het Air Force Institute of Technology in de Verenigde staten.

Zo kunnen terroristen met redelijk beperkte middelen zelf een ADS-B zender neerzetten. Dat is een radiostation dat GPS informatie doorstuurt naar vliegtuigen over andere vliegtuigen in hun buurt. Zo kunnen terroristen een ‘geest’ oproepen, een vliegtuig dat er niet is. In het voorbeeld hierboven laat de geest een toestel neerstorten.

ADS-B zenders worden sinds 2002 neergezet en moeten het steeds drukkere vliegverkeer in 2020 wereldwijd in goede banen helpen leiden. De Nederlandse luchtverkeersleiding werkt er al mee. Deze zenders moeten vliegen veiliger maken, maar zijn eenvoudig te hacken, ontdekten de luchtmachtonderzoekers. Het signaal van een echte mast valt makkelijk te storen en het maken van een nieuw signaal is niet moeilijk voor iemand met IT-vaardigheden.

Follow Faqtman on Twitter