Nieuws

Goede voornemens veel te optimistisch


Oudejaarsavond 2010. Je eet nog één keer een schaal oliebollen leeg en je zuipt je nog eenmaal een slag in de rondte. Daarna is het voorbij. Je gaat je leven herorganiseren, een schone lei, de vetrandjes weg.

Om je voornemen kracht bij te zetten, meld je je maandag direct bij de sportschool. Je neemt een abonnement van een tientje per maand plus inschrijfgeld en koopt meteen maar een paar nieuwe sportschoenen. Als dát geen motivatie is… Je begint met goede moed te trainen.

Na een paar weken komt er steeds vaker wat tussen je strakke fitnesschema. Vanaf dat moment ben je nog maar een paar keer per maand in de sportschool te vinden, die intussen trouw elke maand een tientje afschrijft. Als het eenmaal is opgezegd besef je dat je vooral betaald hebt om níet te trainen.

Het kopen van een fitnessapparaat is erg optimistisch, maar blijft afhankelijk van je eigen wilskracht.

Dat klinkt gênant, maar als dit verhaal bekend voorkomt ben je zeker niet de enige. Goede voornemens mogen dan wel levens redden, maar ons overoptimisme blijft ons dwarszitten, zelfs als we het borgen met zogenaamde ‘commitment devices’: dingen die we bedenken om ons aan onze beloften te houden.

Een goed voorbeeld hiervan is het opmerkelijke sportschoolonderzoek van de University of Berkeley. Hieruit bleek dat 80 procent van de mensen met een maandabonnement veel duurder uit waren, terwijl je zou denken dat een abonnement het meest voordelig is, als je maar regelmatig gaat trainen.

Doordat dit juist niet gebeurt, zijn de maandabonnementen vooral goed voor de omzet van de sportschool, terwijl de abonnees gemiddeld $700 voordeel mislopen door een maandtarief te betalen. Een kaart voor 10x trainen zou voor hen veel voordeliger zijn.

Volgens het onderzoek is de meest eenvoudige verklaring dat mensen hun zelfdiscipline gewoon te optimistisch inschatten. Daardoor kiezen we steeds weer de abonnementsoptie die juist niet voordelig is. Bijzonder interessant voor de sportscholen, internetproviders en telecomaanbieders van deze wereld, die ons uit tig verschillende abonnementen laten kiezen.

Bron foto: Flickr