Gamende student scoort beter


game controller

Ben je scholier of student? Dan kun je maar beter gamen. Het kan net het verschil maken tussen zakken of slagen, want gamen is goed voor de hersens. Of goede hersens gaan gamen, dat is niet duidelijk. Volgens onderzoek van RMIT University in Melbourne, Australiƫ levert het bij het vak wiskunde op de middelbare school een cijfer op dat gemiddeld 1,5 hoger ligt en 1,7 punt hoger bij natuurkunde.

De onderzoekers van de universiteit zeggen dat de hersens van fanatieke gamers meer analytisch vermogen vertonen en dat ze goed zijn in het oplossen van problemen. Ze doen het in ieder geval veel beter dan scholieren en studenten die veel op Facebook zitten. Ze scoren in vergelijking met deze groep 2 punten meer, dus een 8 in plaats van een 6 voor de sociale media adept.

De grote vraag is of het gebruik van games en Facebook een oorzaak of een gevolg is. Hebben jongeren met een wiskundeknobbel gewoon meer zin in een shoot ‘m up? Of zijn ze bollebozen geworden dankzij Call of Duty? Dat is op grond van dit onderzoek op 700 scholen niet te bepalen.

Het toont in ieder geval aan dat hersens niet minder worden van veel gamen. Nog niet zo lang geleden werd gedacht dat uren doorbrengen voor de spelcomputer de hersens zou doen ‘rotten’. Wellicht versterkt het juist aanleg, of maakt het bestaande voorkeuren voor bijvoorbeeld exacte vakken duidelijker. Wie in Final Fantasy problemen op moet lossen, leert dat wellicht ook in het echte leven beter te doen.

Het onderzoek is gepubliceerd in International Journal of Communication.