Nieuws

Film doet hondenverkoop stijgen


Mocht er deze winter een succesvolle film in de bioscoop komen met daarin een Ierse Setter, dan is één ding zeker, volgend jaar gaat de verkoop van Ierse Setters door het plafond. Films kunnen hondenrassen namelijk maken.

De American Kennel Club beheert de grootste databank met hondengegevens ter wereld. Onderzoekers van Brooklyn College in New York hebben de cijfers geanalyseerd en naast een lijst met beroemde films tussen 1927 en 2004 gelegd. De uitkomst is dat films de fok en verkoop van bepaalde rassen kan doen exploderen.

Het bekendste voorbeeld is Lassie. Deze Bordercollie zorgde in 1943 voor een verhoging met 40 procent van de verkopen van dit ras. De meest grote uitslag kwam tot stand door de Disneyfilm The Shaggy Dog uit 1959. De verkoop van Bobtails vermeerderde zich daarop met duizend procent.

De onderzoekers ontdekten dat de populariteit maar tijdelijk is. Zo snel als een hond opkomt, zo snel verdwijnt een ras ook weer richting relatieve anonimiteit. Daarmee lijkt het de trend van voornamen te volgen. Mensen noemen hun kinderen vaak naar een nieuwe beroemdheid, maar houden daar een paar jaar later subiet mee op.

Uit eerder onderzoek blijkt dat mensen een hondenras zelden kopen vanwege de gezondheid of de lange levensverwachting van het dier. In tegendeel, hoe populairder een ras, hoe meer genetische defecten vaak optreden door de snelle fok. De hond is een mode-accessoire en lijdt daar in veel gevallen onder.

Het onderzoek Dog movie stars and dog breed popularity: A case study in media influence on choice is verschenen in PlosOne.