Nieuws

Extra alert na koffie en een dutje


Heb je een examen, een belangrijke presentatie of een ander klusje waar je extra alert voor moet zijn: drink een kop koffie en doe daarna twintig minuten een dutje. Zelfs als je niet direct in slaap valt, word je toch extra alert wakker.

De meeste mensen drinken koffie om wakker te worden of te blijven en moeten na de laatste slok van het zwarte goud helemaal niet denken aan slapen. Toch is een kort dutje – tot 20 minuten – na een kopje koffie een goed idee omdat je er bewezen scherper van wordt.

Uit een Brits onderzoek blijkt dat proefpersonen na een koffiedutje betere resultaten haalden in een rijsimulator. Deze uitkomst werd bevestigd doordat deelnemers die zonder dat ze het wisten een kop décafé hadden gedronken, niet beter of slechter presteerden dan normaal. Uit een soortgelijk Japans onderzoek blijkt dat het geheugen na afloop van een koffiedutje ook scherper is dat dat van mensen die alleen koffie hadden gedronken of alleen hadden geslapen.

De theorie achter de het koffiedutje is volgens de populair wetenschappelijke website Vox.com de volgende: als je druk bent geweest bouwt het molecuul adenosine zich op in je hersenen. Het blokkeert receptoren waardoor prikkels minder snel doorgegeven worden en je je moe voelt. Slaap, ook al is het een kort dutje, zorgt ervoor dat de adenosine wordt opgeruimd en de receptoren vrij zijn om cafeïne op te nemen.

Het duurt ongeveer 20 minuten voordat de cafeïne uit je kop koffie via je spijsverteringsstelsel in je hersenen terecht komt waar het ervoor zorgt dat de receptoren extra hard werken en jij je alert voelt. Slaap je langer, dan heb je langer de tijd nodig om te herstellen van de slaap en pak je niet het volledige effect van de koffie-rush mee.

Foto: Flickr.com/photos/9315051@N04