Nieuws

Eet je groente (dan leef je langer)


dat groente en fruit goed voor ons zijn, dat was al bekend. Hoe goed, is net ontdekt. Wie dagelijks meer dan zeven porties verse groente en fruit eet, vermindert de kans om vroeg te sterven met 42 procent. Vers werkt daarbij beter dan de variant uit blik, groente is nog net iets beter dan fruit.

Dat zijn de uitkomsten van een groot onderzoek, gehouden door University College Londen (GB). Daarbij werden 65.000 mensen van 35 jaar en ouder gedurende 7 jaar gevolgd. De mensen die in die periode stierven, waren vooral notoire groenteweigeraars. Wie veel boodschappen haalt op de versafdeling, vermindert zijn sterfterisico door kanker met 25 procent; door hart- en vaatziektes met 31 procent.

Je hoeft geen grote herbivoor te worden voor deze positieve effecten. Drie stuks groente en fruit laten het sterfterisico al dalen met 14 procent (in vergelijking met iemand die minder dan één eet); bij vijf porties zit je al op 29 procent. Vruchtensappen tellen daarbij niet mee, daarbij werd geen enkel positief effect waargenomen. Ook fruit uit blik was geen wondermiddel, waarschijnlijk door de grote hoeveelheid toegevoegde suiker.

Voor de studie, die verscheen in het vakblad Journal of Epidemiology and Community Health, werd gecorrigeerd naar factoren als sociale klasse, opleiding, inkomen en andere zaken die de gezondheid sterk beïnvloeden. Zo werden alleen de effecten van groente en fruit geanalyseerd.