Nieuws

Een broodje kaas Tweet


Onderzoek wijst uit: twitteren over het eten van een broodje kaas kan veel volgers opleveren maar maakt je nog niet belangrijk.

Tweets zijn er in verschillende soorten en maten. De een twittert over wat voor jas hij aan heeft, de ander vertelt echt wat nuttigs. Maar in de grote stroom tweets die elke dag de wereld overgestuurd wordt kan je snel verstrikt raken. Maar gelukkig zijn er nu wetenschappers die zich op de twitterverse, zoals de twitterwereld genoemd wordt, gestort hebben.

Twitter je al een tijdje maar ben je nog steeds hopeloos op zoek naar volgers? Dan kan je stoppen met zoeken. Want volgens onderzoekers van Northwestern University zegt het aantal volgers helemaal niets over het belang van je tweets. Je kan immers ook tienduizenden mensen vervelen met de boodschap dat je net een kopje thee zet.

Het twitteronderzoek werd gestart door Ramanathan Narayanan, een student die de website pulseofthetweeters lanceerde. Op die website worden de trending topics in realtime geanalyseerd. Een speciaal gefabriceerd algoritme rekent uit wie je moet volgen om goed op de hoogte te blijven van twitter-hoogtepunten. Dit kan belangrijk zijn voor vele twitteraars die een keuze moeten maken uit ruim 50 miljoen tweets die dagelijks verstuurd worden. De meeste twitteraars komen namelijk maar toe aan het lezen van slechts 10 tot 20 berichtjes per keer. Het systeem herkent patronen, reacties op tweets en wat een tweet populair maakt.

Een tweet wordt belangrijk als het komt van iemand die geloofwaardig is. Net zoals in een normaal gesprek nemen mensen sneller iets aan van iemand die verstand heeft van het onderwerp waarover gesproken wordt. Dus hoewel Lady Gaga misschien meer followers heeft dan een PR-man van BP, als het over een olielek gaat is Gaga van ondergeschikt belang.

Maar het nieuwe systeem achter de website kan meer. Het kan nu ook herkennen of een berichtje positief, negatief of neutraal van aard en toon is. Dit zou bedrijven in de toekomst makkelijk inzicht kunnen geven in wat- en hoe er over hun product wordt gesproken. Dus in de toekomst kan je tweet over het eten van een broodje kaas flink in waarde stijgen. Voor de mensen van de kaasfabriek dan.

Foto: Flickr