Nieuws

Elektrisch vliegtuig stijgt pijlsnel

E-vliegen de toekomst van luchtvaart


Extra 330LE

Een tweezits elektrisch vliegtuig uit Duitsland heeft een nieuw wereldrecord stijl klimmen gevestigd. Het door een elektromotor aangedreven vliegtuig Extra 330LE bereikte in slechts vier minuten en 22 seconden een hoogte van 3000 meter. Dat is meer dan een minuut sneller dan het record uit 2013 van een Amerikaans toestel. De bouwers zien dit als een belangrijke stap naar een toekomstige elektrificatie van de luchtvaart.

Tot nu toe is de luchtvaart nog steeds het domein van fossiele brandstoffen. Maar het uitbraken van uitlaatgassen op grote hoogte is bijzonder schadelijk voor het milieu. Sinds enige tijd experimenteren onderzoekers daarom met alternatieve aandrijfsystemen. Recent vloog een door zonne-energie aangedreven vliegtuig rond de wereld. Ook heeft het eerste door waterstof aangedreven toestel de lucht gekozen.

Siemens und Airbus werken samen om een hybride regionaal verkeersvliegtuig te ontwikkelen dat in 2030 in productie kan. Het moet honderd passagiers duizend kilometer ver kunnen vliegen. Dat toestel zal elektriciteit gebruiken om op te stijgen, het deel van de vlucht waarbij relatief veel brandstof wordt verbrand. Door de eerste paar duizend meter op een elektromotor te stijgen, moet dit toestel veel milieuvriendelijker worden dan gangbare types. Maar daarvoor is een krachtige aandrijving nodig.

Die lijkt in aantocht. De Extra 330LE stijgt 11,5 meter per seconde en is daarmee minstens zo krachtig als een conventioneel aangedreven toestel. Het steeg van het vliegveld Hünxe am Niederrhein op voor een recordvlucht. De Fédération Aéronautique Internationale heeft de snelle stijging officieel in de recordboeken opgenomen in de categorie vliegtuigen tot duizend kilo.

Dat betekent dat de deadline van 2030 gehaald kan worden. Voor een elektrisch verkeersvliegtuig is een vermogen van vijf kilowatt per kilo gewicht nodig. Een dergelijke krachtexplosie is alleen mogelijk met een elektromotor die door software wordt bestuurd. Alleen dan kan alle energie optimaal worden ingezet. De vluchten met de Extra 330LE zijn vooral bedoeld om daar ervaring mee op te doen. Voorlopig ziet het er goed uit.