Nieuws

Denken dat je goed slaapt, helpt


Het placebo effect is heel bekend in de geneeskunde. Je geeft iemand die ziek is een pil zonder werkzame stoffen en vertelt dat het een krachtig geneesmiddel is. Veel mensen knappen daarvan op, ondanks dat de pil zelf niets doet. Datzelfde effect is ook zichtbaar bij slaap, hebben onderzoekers in Colorado (VS) ontdekt.

Ze nodigden een groep proefpersonen uit in het laboratorium. Aan deze mensen werd verteld dat ze meededen aan het testen van nieuwe technologie die via sensoren op de schedel de kwaliteit van slaap van de nacht daarvoor kan meten. Alleen bestaat die technologie helemaal niet, dat was juist de opzet van het experiment.

Na de ‘analyse’ door de sensoren werd aan de helft van de proefpersonen verteld dat ze een beter dan gemiddelde slaap hadden gehad, met 28,7 procent REM slaap. De andere helft kreeg te horen dat ze een slechte nacht achter de rug hadden, met 16,2 procent REM. Ook werd aan de proefpersonen uitgelegd dat 20 procent gemiddeld was.

Alle proefpersonen moesten vervolgens een luistertest doen waarbij ze informatie moesten herhalen. Een dergelijke test maak je slechter als je slecht hebt geslapen. De mensen die net was verteld dat ze een slechte nacht achter de rug hadden, maakten die test veel minder goed dan de groep die net te horen had gekregen dat ze zo goed hadden geslapen.

In het vakblad Journal of Experimental Psychology schrijven de onderzoekers dat dit experiment bewijst dat het placebo effect bestaat bij slaap. Denken dat je slecht (of juist goed) slaapt, heeft effect op je concentratie. Hoe goed of slecht je ook werkelijk hebt geslapen.