Nieuws

Verkiezingen: de wetenschap weet wie wint

Je stemt je stemhoogte


stembus

Wie zou vandaag de verkiezingen winnen? Je kunt de peilingen geloven, maar het is natuurlijk ook mogelijk om de wetenschap in te schakelen. In de loop der jaren zijn aardig wat onderzoeken gedaan naar welke politicus bij voorkeur onze stem krijgt. Dat geeft een aardige indicatie wie vandaag met de winst aan de haal zou kunnen gaan.

Wie van de lijsttrekkers heeft de diepste stem? Grote kans dat die wint. Aan de Universiteit van Miami (VS) lieten ze achthonderd kiezers de zin ‘Ik dring er bij u op aan om op mij te stemmen in november’ horen, ingesproken door een acteur. Via een filtertje werd de hoogte van de stem gemanipuleerd. De vraag was simpel: zou je inderdaad op deze persoon stemmen? ‘Ja’, was het antwoord in 76 procent van de gevallen bij de diepere stem. De lichtere varianten haalden veel lagere scores. Slecht nieuws voor vrouwen.

Hoe rijk is het land? Aan de universiteit van Warwick (GB) is een studie gedaan naar de politieke mening van mensen die de lotto of de loterij winnen. Ze concentreerden zich daarbij op mensen die nog nooit van hun leven rechts hadden gestemd. Een vijfde van die groep draait als een blad aan een boom om zodra hun bankrekening flink was gegroeid. Hoe groter de geldprijs is, hoe meer mensen bij de volgende verkiezingen de neiging hebben om rechts te stemmen. Mensen hebben een zeer flexibele economische moraal, zo concluderen de onderzoekers.

Hoe gespierd is de mannelijke helft van de bevolking? Wetenschappers van de universiteit van Aarhus (Denemarken) onderzochten honderden mannen en vrouwen in Denemarken, de Verenigde Staten en Argentinië. Van alle proefpersonen werden de bovenarmen opgemeten en ze moesten een vragenlijst invullen over hoe ze tegenover de herverdeling van rijkdom stonden. Mannen met flinke biceps waren over het algemeen tegen herverdeling, ze vonden dat iemand die geld verdient dat ook gewoon moet houden. Minder sterke mannen waren gemiddeld vaker voor een socialistisch systeem.

Wat voor boodschappen zijn afgelopen week gedaan? Door mensen in een supermarkt goed te bestuderen, kun je nagaan welke politieke kleur ze hebben, zeggen onderzoekers van New York University. Ze bekeken de data van 1800 supermarkten door de hele Verenigde Staten en legden die naast verkiezingsuitslagen. In plaatsen waar veel rechts werd gestemd, vlogen merkartikelen de deur uit, in progressievere staten liepen vooral nieuwe producten en huismerken goed.

LinkedIn Auto Publish Powered By : XYZScripts.com