De onstopbare opmars van pulpnieuws – en we doen er allemaal aan mee


pulpnieuws

‘Je zult huilen als je ziet wat er van deze bekende kindster is geworden!’ Het is typisch een zinnetje dat je vaak op internet leest. De bedoeling is dat je nieuwsgierig wordt en op de link klikt. En dan nog eens klikt en nog eens, want veel aanbieders van dit soort nieuws geven je nooit direct wat je wilt. En dan vind je een foto die je eigenlijk al kende. Er is een nieuw woord voor dit soort laag-bij-de-grondse berichten: pulpnieuws.

We kunnen er geen genoeg van krijgen. Zo’n 5,3 miljoen Nederlanders hebben in de afgelopen jaren pulpnieuws gedeeld op Facebook of de post van een ander een enthousiast duimpje omhoog gegeven, gedeeld of op een dergelijke link gereageerd. Dat zeggen onderzoeker van de Universiteit Leiden. dat betekent dat vrijwel iedereen al eens zo’n bericht heeft aangeklikt.

Het is nadrukkelijk geen nepnieuws, berichten waar niets van klopt. De onderzoekers uit Leiden definiĆ«ren pulpnieuws als commerciĆ«le berichten die alleen maar lijken op echt nieuws. De makers zijn sites als Trendnieuws en Viraal Vandaag. De berichten zijn sensationeel en ze zijn voorzien van koppen die de nieuwsgierigheid moeten opwekken, zodat je doorklikt. Dat maakt ze zo populair om te delen, de berichten hebben een hoog ‘kijk-nou’ gehalte.

De mensen uit Leiden analyseerden 63 sites die zich specialiseren in pulpnieuws op Facebook tussen 2013 en 2017. Dat bereik zetten ze af tegen twintig traditionele media, waaronder RTL Nieuws, Trouw en de Volkskrant. Het slechte nieuws: pulpnieuws is enorm in opkomst. In 2013 en 2014 was het in Nederland een nog bijna onbekend fenomeen, nu produceren een paar bekende sites meer dan 6000 berichten per maand.

En het volk vindt het geweldig. Pulpnieuws ontvangt op Facebook gemiddeld 429 likes, tegen 363 voor nieuws van traditionele media. Het roept ook twee keer zoveel reacties op als echt nieuws. We willen schijnbaar geen hard nieuws, we willen vermaak. En gevallen kindsterren.