Nieuws

De kracht van ‘de laatste’


Mensen vinden dingen leuker als ze weten dat het einde nabij is. De laatste minuten van een concert, de laatste Harry Potter-film, het laatste bonbonnetje uit de doos en de laatste dag van de vakantie: allemaal dingen die we beter beoordelen dan hetgene dat er aan vooraf ging. Simpelweg omdat het de laatste is. Dat ontdekte psycholoog Ed O’Brien van de Universiteit van Michigan.

De psycholoog stelde met zijn team een test op waarin hij 52 studenten chocolade liet eten. De proefkonijnen kregen melk en pure chocolade voorgezet met creme-, caramel- of amandelvulling. Van tevoren wisten ze niet hoeveel ze van iedere soort zouden krijgen. De studenten begonen te eten en vertelden de onderzoekers ondertussen hoe lekker ze de chocolaatjes vonden.

Na vier chocolaatjes kregen de studenten een ‘volgende’ of een ‘laatste’ chocolaatje aangeboden. De onderzoeker zei dan letterlijk ‘hier is je volgende chocolaatje’ of ‘dit is je laatste chocolaatje’. Studenten die wisten dat ze hun laatste chocolaatje kregen, vonden deze veel lekkerder dan de studenten die ‘de volgende’ opaten.

Sterker nog, toen de studenten die een ‘laatste’ chocolaatje aangeboden hadden gekregen, mochten kiezen welke ze het lekkerst vonden, koos een meerderheid van hen voor de laatste. Ook vonden zij het experiment leuker dan de mensen die een ‘volgend’ chocolaatje aangeboden hadden gekregen aan het eind.

O’Brien denkt dat zijn onderzoek grote gevolgen zal hebben. Marketeers zullen een boek of film nu eerder en prominenter aankondigen als ‘de laatste’ uit de reeks. Sprekers op conferenties zullen allemaal als laatste willen omdat hun optreden dan het best gewaardeerd wordt en sollicitanten zullen ook nooit meer als eerste op gesprek willen komen omdat de laatste gewoon de beste indruk achter laat. En daar hoeft hij/zij niets bijzonders voor te doen.

Follow Faqtman on Twitter