Add to Google

Computer herkent opiniespam

Door: Redactie | Geplaatst: 27 jul 2011 | Trefwoorden: Aktueel, Meer nieuws, Taalkunde, Wetenschap | Volg reacties via RSS 2.0 | Reageren is niet mogelijk.

Je hebt een hotel en je wilt meer klanten. Hoe? Schrijf een geweldige recensie op een beoordelingssite.

Iedereen die wel eens informatie heeft gezocht over een hotel kent het probleem. Je checkt zoover.nl om te kijken wat anderen er over schrijven. Op de site staan lyrische beschrijvingen, maar ook ramprecensies over muizenkeutels, vieze toiletten en onaardige obers. Welke zijn waar?

Foto: Adam Jones.

Mensen blijken slecht in het ontdekken welke recensies zijn geschreven door de eigenaren van hotels (zogenoemde opiniespam) en welke door hun concurrenten, blijkt uit onderzoek. Computers kunnen het nu beter.

Computerlinguïsten van Cornell University (VS) lieten 800 beoordelingen van hotels in Chicago door een computerprogramma analyseren. Daaronder zaten twintig beoordelingen van studenten, die opzettelijk heel positief of negatief schreven over de hotels. De computer kon de opzettelijk positieve recensies er zo uitpikken.

Mensen die een foute beoordeling schrijven, blijven vaak vaag. Ze schrijven over de omgeving en de sfeer. Ze gebruiken woorden als ‘vakantie’ en ‘mijn echtgenoot’. Echte beoordelingen gaan vaak over concrete zaken. Er zitten woorden in als ‘toilet’, ‘receptie’ en ‘prijs’.

Op termijn hopen de onderzoekers hun technologie te kunnen aanbieden aan sites waar mensen een beoordeling kunnen geven. Het volgende onderzoeksdoel is om opzettelijk negatieve recensies te leren herkennen.

Follow Faqtman on Twitter


Reageren is niet meer mogelijk

Foto galerij

Inloggen / Advanced NewsPaper by Gabfire Themes