Nieuws

Collegiale winkelier meer omzet


Winkeliers die aardig doen tegen hun concurrenten, hebben een betere omzet dan snoeiharde eenlingen.

Verkopen is een vak apart. Je moet leuk doen tegen klanten, de etalage mooi inrichten, de juiste muziek draaien en natuurlijk een mooi assortiment hebben. Maar wat ook helpt is vriendelijk zijn tegen concullega’s.

De Nieuwendijk in Amsterdam: clustering van winkels. Maar of de winkeliers vriendelijk tegen elkaar zijn?

Noorse onderzoekers bekeken de omzetten in winkelcentra en ontdekten dat sociale winkeliers het beste verkopen.

Arne Nygaard, Ragnhild Silkoset en Robert Dahlstrøm van de BI Norwegian School of Management zagen dat winkeliers die veel vrienden en bekenden hebben onder andere winkeliers in een winkelcentrum tot wel 35 procent meer omzet maakten per vierkante meter dan winkeliers die vooral op zichzelf blijven en weinig contact hebben met collega’s.

Ze ontdekten ook dat winkeliers er baat bij hebben om bij elkaar te zitten. Zelfs als er veel dezelfde winkels in een straat of een winkelcentrum zitten, dan nog halen ze hogere omzetten. Consumenten weten dan dat er op die plek een bepaald product te halen is en gaan daarheen. Zo ontstaan clusters als de kledingwinkels in de Amsterdamse Kalverstraat.

Foto: Graig Hawkins.

Follow Faqtman on Twitter