Nieuws

Chocoladeletter maakt indruk


Goed nieuws voor de eindredacteur van De Telegraaf: grote koppen werken. Mensen zijn er diep door onder de indruk.

Het is een van de oudste trucjes in het krantenvak: als je erg belangrijk nieuws te melden hebt, dan haal je de grootste letters uit de kast om je kop mee te maken.

Metro na de aanslag op Koninginnedag.

‘Chocoladeletters’ noemen ze dat op de opmaakredactie van een krant. In Nederland is het vooral De Telegraaf die zulke letters gebruikt, vooral om stijgende benzineprijzen mee wereldkundig te maken.

Bij de wat meer ‘intellectuele’ kranten als NRC en Volkskrant halen ze hun neus op voor ordinair grote koppen, maar dat is onterecht, ontdekten Duitse onderzoekers. Die lieten proefpersonen naar woorden kijken die in verschillende formaten letters werden gepresenteerd. Ondertussen tekende een hersenscanner op wat er gebeurde. Daaruit bleek dat met name het lezen van uitgesproken negatieve en positieve woorden tot hersenactiviteit leidde.

Maar alleen als de woorden in een groot lettertype waren geschreven. In een klein lettertype maakten de woorden letterlijk weinig indruk op de hersens. De woorden die in grote letters waren geschreven, bleven ook langer hangen in de hersens. Die bleven in dat geval enkele secondes langer actief. Volgens de onderzoekers toont dat aan dat mensen aanwijzingen over de betekenis van geschreven taal halen uit het formaat van de letters.

Het onderzoek wordt deze week gepubliceerd in het vakblad PlosOne.

Follow Faqtman on Twitter