Nieuws

chocolade bodylotion maakt dik


Badzout met mangogeur, avocado gezichtsmaskers en chocolade bodylotion. We leven in een consumptiemaatschappij waar de concurrentie moordend is. Marketeers verzinnen de gekste dingen om ons te verleiden. Dat doen ze mede door bijvoorbeeld een lekkere voedselgeur te koppelen aan een non-foodproduct, zoals zeep of bodylotion. Onderzoekers van de Universiteit van Maastricht waren benieuwd of dit soort producten ons eetgedrag beïnvloeden.

Voor het onderzoek werden 58 vrouwelijke proefpersonen verdeeld over drie groepen. De eerste groep kreeg een bodylotion te ruiken met chocoladegeur, wat duidelijk op de fles stond aangegeven. De tweede groep kreeg dezelfde bodylotion te ruiken maar dan uit een blanco fles. En de derde groep tot slot kreeg een neutrale bodylotion te ruiken. Vervolgens werd gemeten hoeveel de proefpersonen van de chocoladekoekjes snoepten.

Mjammie lekker!

Opvallend was dat de proefpersonen alleen meer koekjes gingen eten als ze aan de chocoladelotion met label hadden geroken. Bij lotion waar geen label op zat of bij de neutrale lotion, aten de proefpersonen niet meer koekjes. De chocoladegeur alleen was dus niet verleidelijk genoeg, het speelde ook mee dat de chocoladelotion als zodanig werd gepresenteerd.

“Dit soort verzorgingsproducten worden vaak gepromoot als een manier om van chocolade te genieten zonder aan te komen’, zegt onderzoeker Jennifer Coelho. ‘Het huidige onderzoek toont echter aan dat dit niet klopt. Mensen die voor hun persoonlijke verzorging producten met een chocoladegeur gebruiken, gaan ironisch genoeg juist meer eten.’

Ben je op dieet, laat je dan niet verleiden door een zogenaamd onschuldige crème met cacao flavour. Indirect word je daar dikker van.

Bron:Food Quality and Preference. Foto: ppacificvancouver, Flickr