Nieuws

Beter slecht nieuws dan helemaal geen nieuws


Negatieve publiciteit is soms het beste dat een product kan overkomen. Beter in ieder geval dan geen publiciteit.

Je hebt jaren gewerkt. Nachten lang heb je gezwoegd op prachtige zinnen, een ingewikkeld plot. Je bent bij talloze uitgevers langs geweest. Ligt je boek eindelijk in de winkel, fileert een invloedrijke recensent je levenswerk. ‘Pulp’ is het, ‘langdradige verhaallijnen’ maken het tot een ‘flutboek’.

Wat doe je? Een gat in de lucht springen natuurlijk. Negatieve publiciteit kan namelijk geweldig zijn. Onderzoek van Wharton Business School in de Verenigde Staten toont aan dat een negatieve recensie in de New York Times zorgt dat je 15 procent meer boeken verkoopt. Een positieve recensie zorgt voor 40 procent meer verkopen.

Borat zorgde voor een forse toename van het toerisme naar Kazachstan. Foto: Michael Bulcik / SKS Soft GmbH Düsseldorf

Volgens de onderzoekers komt dat omdat mensen veel aan hun hoofd hebben. Ze herinneren zich snel na het lezen van negatief nieuws niet meer dat het negatief was.

Ze herinneren zich alleen nog dat iets in het nieuws was. Staan ze in de winkel, dan zegt een stemmetje in hun hoofd ‘dit is een bekend product, dus zal het wel goed zijn’.

Producenten moeten dus blij zijn met zeikerige stukjes in de krant of andere negatieve communicatie. De film Borat, waarin Kazachstan in de zeik werd genomen, zorgde voor 300 procent meer toerisme naar dat land. Een wijn die door een belangrijke recensent werd afgedaan als ‘ruikt naar oude sokken’, zag de verkopen met 5 procent stijgen.

Meer weten? Het onderzoeksrapport Positive Effects of Negative Publicity:
When Negative Reviews Increase Sales, is hier te downloaden. Waarschuwing, het is een bijzonder slecht onderzoek. Toch klikken hè?

Follow Faqtman on Twitter