Beetje bewegen is al goed


joggen

Vijftien minuten lichte inspanning per dag verlaagt al de kans op vroegtijdig overlijden. Meer beweging zorgt voor een verdere bevordering van de gezondheid. Ook kort intensief sporten is goed voor de gezondheid. Acht minuten per dag is al genoeg voor een merkbaar effect. Dit blijkt uit een vergelijkende studie van het Radboudumc het Hartford Hospital uit de VS gepubliceerd in het vakblad JAMA.

Regelmatig matig intensief bewegen, zoals fietsen of stevig wandelen, kan het risico verlagen op coronaire hartziekten, diabetes, beroerte, depressie, botontkalking, dikke darmkanker en borstkanker. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen beveelt dan ook aan om minimaal 30 minuten per dag matig intensief te bewegen, of 75 minuten per week hoog intensief. In 2014 voldeed 56 procent van de volwassen Nederlanders aan deze norm.

Uit een analyse van eerdere onderzoeke komt naar voren dat ook beweging onder de aanbevolen norm van 30 minuten per dag al een substantiƫle vermindering oplevert van het risico op overlijden. Zo bleek uit een Amerikaanse studie dat mensen die slechts acht minuten per dag hardliepen een verlaagde kans hadden om vroegtijdig te overlijden aan hartziekten. Vanaf 100 minuten beweging per dag neemt de gezondheidswinst niet meer toe bij extra beweging.

Recente studies suggereren dat extreme hoge doses van beweging kunnen leiden tot blijvende hartschade en vroegtijdig overlijden. Uit de analyse van het Radboudumc blijkt dit echter niet. Ook (extreem) hoge doses van beweging geeft een reductie van kans op overlijden in de gezonde populaties. Er zijn wel enkele studies die anders suggereren, maar deze zijn methodologisch zwak. Enige uitzondering hierop zijn hartpatiƫnten die zeer intensief sporten. Mogelijk hebben zij minder gezondheidsvoordeel van hun actieve leefstijl.