Bazen: deel pizza uit


pizza

Handig onderzoek voor alle managers, baasjes en andere leidinggevenden. Als je personeel wilt motiveren, kun je dat het beste doen door complimenten en gratis pizza uit te delen. Deze nieuwe managementwijsheid komt van de Israƫlische gedragspsycholoog Dan Ariely, die in zijn nieuwe boek Payoff een interessant experiment beschrijft dat hij deed in een fabriek.

Hij deelde het personeel in vieren. Een groep kreeg een productiedoelstelling van hem, met als bonus 25 euro als ze die haalden. Een andere groep kreeg aan het einde van de week een sms, waarin de baas ze feliciteerde. De derde groep kreeg bij het halen van de doelstelling een voucher voor een gratis pizza. De laatste kwart van het personeel was de controlegroep, zij kregen niks.

Vervolgens werd de productiviteit van de groepen gemeten. Het minst productief waren de mensen die een financiƫle bonus kregen, ze deden zelfs minder werk dan de controlegroep. In het eerste deel van de week was de groep die een pizza was beloofd het meest productief, maar op vrijdag stonden ze tweede, achter de mensen die een sms van hun baas zouden krijgen. Ze hadden een toename van respectievelijk 6,7 en 4,9 procent.

De moraal? Pizza is vooral aanlokkelijk aan het begin van de week en van meer geld gaan mensen minder hard werken. Een simpel complimentje werkt nog altijd het beste om het meeste uit personeel te halen. Ariely verklaart dat door de vluchtigheid van geld. Het is zo uitgegeven en draagt niet wezenlijk bij aan de levensvreugde. Een compliment verhoogt je zelfvertrouwen en gevoel voor eigenwaarde. Dat is onbetaalbaar.