Auto met een geweten


ethische keuze

Je zit in de auto. Op de weg voor je steekt ineens een grote groep mensen over. De enige mogelijkheid die je hebt om ze niet aan te rijden, is om het stuur om te gooien en tegen een betonnen muur aan te rijden. Daarbij kom je waarschijnlijk zelf om. Wat doe je?

Het antwoord op die vraag is bij mensen van vele factoren afhankelijk (waaronder de nationaliteit van de mensen die je kunt aanrijden, blijkt uit onderzoek). Maar wat moet een zelfrijdende auto doen? Moet die kiezen voor het leven van de passagier – de baas van de auto – of voor het leven van de mensen op het zebrapad? En wat als het niet om een zebrapad gaat, maar om een woedende menigte die zich voor de auto gooit?

Dat soort ethische overwegingen zullen op de een of andere manier in de software van een zelfrijdende auto moeten worden geprogrammeerd. Als er straks miljoenen van die auto’s rijden, is het een kwestie van tijd voor eentje met een dergelijk scenario wordt geconfronteerd. Vandaar de universiteit van Toulouse een onderzoeksproject heeft uitgevoerd waarin aan 2000 mensen werd gevraagd hoe zij vinden dat de auto moet reageren op zulke situaties.

Daaruit blijkt dat mensen kiezen voor de personen op het zebrapad. Hoe meer mensen daar lopen, des te meer mensen beslissen om het leven van de inzittende van de auto op te offeren. Als er maar één persoon oversteekt, wil maar 23 procent de persoon in de auto laten sterven. Ook als mensen zich moeten voorstellen dat ze zelf in de auto zitten, of een familielid, is bij een grote groep potentiële slachtoffers de beslissing nog steeds om de mensen op het zebrapad te laten overleven.

Gek genoeg geven mensen in hetzelfde onderzoek aan dat ze bij voorkeur een zelfrijdende auto zouden kopen die de inzittenden maximaal beschermt, ook als dat de dood van mensen op straat betekent. Zouden zulke egoïstische auto’s worden verboden, dan is nog maar een derde van plan een dergelijke machine te kopen. Dus wat gaan de fabrikanten van zelfrijdende auto’s doen?