Nieuws

Apen zijn geen patsers


Apen zijn in sommige opzichten verstandiger dan mensen. Zo hebben ze niet onze gekke voorkeur voor dure merkspullen. Een aap met een nieuwe iPhone zul je dus niet zo snel zien. Een studie, gepubliceerd in het vakblad Frontiers in Psychology toont aan dat prijs voor kapucijneraapjes niet zo belangrijk is als voor mensen.

Wij zijn lang niet zo rationeel als we zouden willen denken. Zo worden sommige goederen aantrekkelijker voor ons als ze duurder zijn geprijsd. Denk aan Rolex horloges. Die tonen niet beter de tijd aan dan een horloge van 10 euro, maar toch kopen we ze. Dat fenomeen is genoemd naar de ontdekker, het Veblen effect.

Het experiment draaide om blokken ijs met een smaakje. De apen leerden dat ze die konden kopen met een muntje. Voor één muntje kreeg je van sommige smaken een groot blok, van andere blokken veel minder.

Daarna werd het systeem met de muntjes vrijgelaten; de apen konden de blokken gratis krijgen. Gekeken werd of de apen hun voorkeur voor sommige blokken veranderden, of ze ineens veel meer belangstelling hadden voor ‘dure’ blokken. Dat bleek niet het geval.

Mensen reageren in dit soort situaties heel anders, blijkt uit eerdere experimenten. Als er een wijn gratis wordt geschonken die eerst 100 euro kostte, dan zullen we die eerder kiezen dan gratis wijn van 5 euro per fles. Mensen hebben geleerd dat prijs iets zegt over kwaliteit, ook al is dat lang niet altijd het geval. Dure spullen kopen gaat in veel gevallen ook om patsen – mensen zien dat je een Rolex hebt gekocht en denken dat je succesvol ben – een eigenschap die aapjes dus missen.