Nieuws

Achternaam bepaalt kooplust


Opmerkelijk onderzoek: je achternaam bepaalt hoe gevoelig je bent voor nieuwe producten en diensten.

De nieuwe iPad ligt morgen in de winkel. Ga je op een luchtbed voor de deur van de winkel liggen om als eerste deze computer te kunnen kopen? Het antwoord ligt aan je achternaam, zo zeggen Kurt A. Carlson (Georgetown University) en Jacqueline M. Conard (Belmont University, beide VS).

Ze bestudeerden de bereidheid van mensen om nieuwe en gewilde producten als eerste in huis te hebben. Zelfs als ze daarvoor in de kou moesten staan of extra geld moesten betalen. Het bleek dat mensen die een achternaam hadden die begon met een letter achterin het alfabet, veel vaker bereid waren iets extra’s te doen om een product in huis te krijgen.

In de rij voor de nieuwe collectie. Foto: © Martin Srubar | Dreamstime.com.

Bij getrouwde vrouwen was de extra bereidheid afhankelijk van hun meisjesnaam, niet de naam die ze bij hun huwelijk hadden aangenomen.

Volgens de onderzoekers komt dit gedrag voort uit ervaringen op school. Vaak worden klusjes en beurten op school alfabetisch uitgedeeld. Kinderen wiens achternaam met een Z begint, hebben daardoor jaren van frustratie achter de rug. Als ze volwassen zijn, willen ze ook wel eens als eerste aan de beurt komen en behoren ze tot de mensen die voor de deur van een winkel kamperen.

Het onderzoek verschijnt deze maand in het blad Journal of Consumer Research.

[polldaddy poll=4414029]

Follow Faqtman on Twitter

[polldaddy poll=4414029]