Nieuws

Aanraken is prijzig


Slecht nieuws voor ecommerce. Consumenten die producten kunnen aanraken, zijn bereid daar veel meer voor te betalen.

Dagelijks proberen allerlei winkels, online en in het echt, ons te verleiden om dingen te kopen. Voor echte winkels is dat een stuk makkelijker dan voor virtuele detailhandelaren. We zijn bereid meer te betalen voor goederen die we eerst even kunnen aanraken, dan voor dingen die we alleen op een plaatje zien.

Dat blijkt uit een onderzoek van het California Institute of Technology (CalTech). Daar lieten ze hongerige studenten op drie manieren voedsel zien: via een geschreven menu, op een plaatje en als dampend bord eten recht voor hun neus. De studenten moesten bieden op de maaltijd om hun honger te stillen.

Het geschreven menu en het plaatje kregen de laagste biedingen, maar het bord dampende eten scoorde bij alle studenten hoog. Ze boden 50 procent meer om het eten te zien, aan te raken en te ruiken.

Even aanraken en je wilt gelijk meer betalen...

Nu kan bij eten de geur een belangrijke rol spelen. Maar ook boeken en andere niet-eetbare spullen kregen consequent een 50 procent hoger bod van de studenten dan de plaatjes en de beschrijving op een blad papier.

Is het alleen het zien van het product belangrijk? De onderzoekers lieten de studenten opnieuw bieden op eten en boeken, maar dit keer zetten ze een doorzichtige plastic wand tussen student en product. Zowel bij het eten als de boeken gingen de biedingen daarop 50 procent naar beneden. Schijnbaar is een dun stukje plastic al genoeg om afstand te creëren tussen consument en product.

Verwante artikelen:

Waarom vrouwen anders winkelen dan mannen

Groene consument is hork

Een spaarpotje in je hoofd

Beeld: © Arne9001 | Dreamstime.com