Nieuws

Makkelijke les, moeilijk examen


Eenvoudig lesje? Een eitje? Studeer dan maar extra hard, want het examen kon wel eens tegenvallen.

Je zit in de les. De leraar legt het goed uit. Het lesboek is hartstikke helder. Je kent deze stof goed. Dan komt het examen en ineens haal je een 4.

Gefeliciteerd, je bent menselijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen slecht kunnen voorspellen hoe ze een examen gaan maken. Hoe makkelijker ze de stof vinden, hoe slechter ze een proefwerk maken. Aan de Colorado State University in de Verenigde Staten lieten onderzoekers een proefpanel woorden in een vreemde taal leren. Ze drukten die woorden in verschillende lettertypes en -groottes af. Sommige woorden waren heel makkelijk te lezen, voor andere moest je flink naar de pagina turen.

De proefpersonen werd gevraagd welke woorden ze dachten te onthouden. Bijna iedereen noemde de woorden in een groot en makkelijk leesbaar font. Als mensen een kans werd gegeven om een woord nog een keer te mogen zien, kozen ze woorden in ‘moeilijk’ schrift.

Op een test werden de woorden in een makkelijk lettertype echter niet beter gemaakt. Integendeel zelfs. Door het slecht leesbare schrift hadden mensen vaak extra aandacht besteed aan die woorden. Daaruit concluderen de onderzoekers dat ons verwachtingspatroon van een examen een cruciale rol speelt in hoe goed we dat examen gaan maken. Een makkie is echt nooit een makkie.

Het onderzoek staat volgende maand in het vakblad Psychological Science. Foto: JustaBoy.

Follow Faqtman on Twitter