Nieuws

Facebook: hoe witter hoe beter?


Geen succes op Facebook omdat je huid te donker is? Geen nood, dan maakt Vaseline je toch gewoon een paar tinten lichter?

In India is een felle discussie ontstaan door een applicatie waarmee je je Facebook foto lichter kan maken. De applicatie, weinig meer dan een filtertje zoals dat op veel tekenprogramma’s te vinden is, zorgt dat je online beter overkomt, aldus de maker, het bedrijf Vaseline.

Veel Indiërs zitten met hun huidskleur. Een peiling onder bijna 12.000 mensen door online datingsite Shaadi.com, toonde vorig jaar aan dat huidskleur een van de de belangrijkste criteria was bij de keuze van een partner in de drie noordelijke Indiase deelstaten.

De advertentie in een magazine uit India.

De advertentie in een magazine uit India.

Al jaren zijn er in India (en in andere Aziatische landen) crèmes te koop waarmee je de huid kunt bleken. Garnier, L’Oreal en Nivea zijn al actief op de markt voor gezichtsbleek. Vaseline wil ook marktaandeel en doet dat via sociale netwerken.

‘Transform Your Face on Facebook with Vaseline Men’ zo roept de campagne mannen op. Daarbij wordt een foto getoond van Bollywood acteur Shahid Kapur, die is afgebeeld met zijn gezicht verdeeld in een donkere en een lichte helft.

De advertentie heeft voor ophef gezorgd. In India zelf, maar vooral ook onder Indiërs in Europa. Juist zij die in een overwegend blank werelddeel wonen, zien de advertentie uit hun thuisland als een steek in de rug. In een wereld waar het niet uit zou moeten maken welke kleur je hebt, is een bleekmiddel een belediging voor de mensheid, aldus een Sikh-mensenrechtenorganisatie in Londen.