1 op 7 draagt nog horloge


horloge

Nog maar één op de zeven mensen draagt een horloge, blijkt uit onderzoek. Is dit het einde van het polsklokje?

Hoe laat is het? Veel mensen kijken tegenwoordig op hun mobiele telefoon als iemand dat vraagt. Of op een computerscherm. Marktonderzoekbureau Mintel heeft uitgezocht dat in de westerse wereld nog maar één op de zeven mensen een horloge draagt. Negen van de tien mensen hebben een mobiele telefoon. En die geeft ook de tijd aan, toch?

Vreemd genoeg bezit nog steeds 86 procent van de mensen een horloge, maar, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek, ze dragen het alleen nog bij speciale gelegenheden. Het maakt een pak, een jurk of een andere mooie outfit prachtig af en geeft cachet aan de drager. Zo’n product dat niet nodig is en toch populair, noemen wetenschappers een Veblen-goed. De Amerikaanse econoom Thorstein Veblen ontdekte dat sommige consumptiegoederen gewilder zijn als ze duurder worden geprijsd. Neem een Rolex van 20.000 euro. Die geeft niet beter de tijd aan dan een mobiele telefoon, maar toch is hij tientallen keren zo duur en hij verkoopt vele malen beter.

Met die Rolex geef je namelijk een statement. Je interesseert je voor de prachtige techniek die zorgt dat het horloge exact de tijd aangeeft. Je hebt stijl, omdat je een statement maakt aan je pols. En je hebt succes, want anders zou je een dergelijk duur klokje niet kunnen kopen. Niet voor niets geeft het kopen van een Veblen-goed vaak veel meer bevrediging dan het kopen van een goedkoper alternatief. Het dragen van het juiste horloge zegt dus veel over een man of vrouw, het is meer dan alleen een tijdsaanduider. Het is een boodschap aan de wereld.